Главная

   З 12 по 15 червня 2019 року я перебував з візитом у м. Херсон. У ці дні на базі Херсонського державного університету проходила ХV Міжнародна науково-практична конференція «Інформаційно-комунікаційні технології в освіті, дослідженнях та індустріальних додатках» ICTERI – 2019, куди я був запрошений з доповіддю «Educational Video in the University: Instruments, Technologies, Opportunities and Restrictions». Конференція проходила дуже динамічно – секції, воркшопи, постери, тьюторіал, PhD-симпозіум… Її відвідали 15 іноземних науковців із 9 закладів вищої освіти. Приємною несподіванкою для мене було запрошення викладачів Херсонської державної морської академії (ХДМА) Альони Юрженко та Галини Попови відвідати унікальний комплекс навчальних лабораторій «Віртуально-реальне судно».

   І ось, п’ятниця 14 червня, на першому поверсі ХДМА екскурсійну групу зустрічає проректор з науково-педагогічної роботи Андрій Павлович Бень, який розповідає про віхи становлення закладу освіти та про симуляційний центр «Віртуально-реальне судно», що працює на їх базі з жовтня 2016 року.

   Його відкриття відбулося завдяки здійсненню міжнародного інвестиційного проекту, що фінансується Міжнародним комітетом морських роботодавців, за підтримки крюінгової компанії «Марлоу Навігейшн» та Профспілки робітників морського транспорту України. У цьому центрі використовуються тренажери Transas, за допомогою яких реалізуються різні рівні навчання: від ознайомлення, стандартного управління і спостереження, до розширеної роботи, усунення неполадок і управління ресурсами судів.

   До нас приєднується завідувач лабораторії «Повнофункціональний тренажер машинного відділення» Ігор Валентинович Худяков, який гостинно запрошує до класу теоретичної підготовки тренажеру машинного відділення. На стінці встановлено два великих монітора - це монітори інструктора. Кожне робоче місце також обладнано моніторами, які дозволяють студентам повторювати, запам’ятовувати і вивчати дії суднових механіків у машинному відділенні. Тут відпрацьовуються алгоритми запуску, зупинки, усунення аварійних ситуацій. У лабораторії навчаються студенти-старшокурсники, які мають знання щодо устрою технічних систем і опанували всі необхідні інструкції.

   Далі переходимо у центр керування машинного відділення. За словами Ігора Валентиновича, судно залишається тим же самим, але у цьому центрі «більша кількість моніторів, тому зручніше працювати. Крім того, тут розташовані загальносудові пропульсивні системи, судова електростанція та містки (центральний пульт керування і ходовий місток)».

   Тепер одно із самих цікавих місць – нас запрошують до комплексного тренажера динамічного позиціонування, що складається з повнофункціонального навігаційного містка динамічного позиціонування судна. «Ми знаходимося на легкому судні RORO, яке спеціально обрали, щоб продемонструвати вплив хитавиці на стан людини. Попереду Бруклінський міст. Будемо поступово пробиратися в напрямку Статуї Свободи», – розповідає завідувач лабораторії та просить по рації інструктора підвищити хвилювання з 2 до 7 балів.

   Тренажери, що знаходяться в різних центрах, об'єднані в єдину обчислювальну мережу і незалежно від того в яких лабораторіях знаходяться курсанти, вони можуть бачити та взаємодіяти один з одним (якщо судна розташовані в одному районі). На тренажері можна задавати різні погодні умови - дощ, день, ніч тощо.

   Наприклад, вночі при відсутності візуальної видимості керувати судном складно, тому використовуються прилади. «У програмній базі – 50 об'єктів тренажерних сцен, ми можемо вибрати з цієї бази різні судна-цілі. Такі судна йдуть заданим курсом і певною швидкістю.

   На Віртуально-реальному судні використовується таке саме програмно-апаратне забезпечення, як і на реальних судах, тому курсанти та студенти, які відпрацювали навички на тренажерах можуть їх застосовувати для керування реальним судном», – продовжує розповідь завідувач лабораторії та просить інструктора збільшити хвилювання до 11 балів. А ми потрапляємо у справжнісінький шторм і наше судно стає погано керованим.

   Після того як судно «перекинулося», переходимо до нової лабораторії «Повнофункціональний навігаційний місток», завідувач якої з захопленням нас зустрічає. «Тут 2 місця: одне – штурмана, друге – інженера, який керує лебідками і камерами», - показує на встановлені крісла завідувач.

   Цей тренажер призначено для навчання та сертифікації вахтових офіцерів, старших помічників, капітанів і лоцманів торговельних і риболовецьких суден реєстровою місткістю понад 500 тон. Ми дізнаємося, що тренажер вже сьогодні дозволяє майбутнім морякам пройти підготовку відповідно до вимог Манільських поправок 2010 року та до Конвенції ПДНВ 78/95, що набули чинності з 2017 року.

   Підготовка судноводіїв є багатоаспектною та включає в себе знання електронної картографії, опанування навігаційних систем і засобів радіолокаційної прокладки. Про призначення нової для нас лабораторії, що складається з двох кімнат, розповідає її завідувач К.Ю.Юренін.

   І нас знову запрошують... до не менш сучасно обладнаної лабораторії «Медична допомога на борту судна». Манекени тіла людини, скелети людського тіла (модельні манекени), клаптики шкіри, аптечки, препарати тощо - є все необхідне для забезпечення навчального процесу. Саме тут майбутні моряки отримують основні теоретичні знання та практичні навички відповідно стандарту компетентності в галузі надання невідкладної медичної допомоги на судні, визначеному в пунктах1-3 розділу А-VI/4 Кодексу ПДНВ 78/95.

   Далі екскурсію знову продовжує Ігор Валентинович Худяков. У тренажерному комплексі з відпрацювання навичок безпеки на воді студенти ХДМА опрацьовують різні завдання. Наприклад при аварії гелікоптера учні у воді мають вибити вікно і покинути його кабіну. Такі заняття «проходять у супроводі двох аквалангістів і медика… Крім цього у нас є курси з дайвінгу» – розповідає Ігор Валентинович.

   Наступним сюрпризом стала наявність у ХДМА лабораторії для викладачів із методики запровадження інноваційних технологій у фахову підготовку моряків. Саме у цій лабораторії Альона Юрженко продемонструвала нам мультиборд та інтерактивні 3D-моделі деяких вантажних суден.

   Ми йдемо у напрямку швартовної станції – місця, де студенти опановують техніки в’язання різних типів морських вузлів. До речі, швартовна станція – єдиний в Україні тренажер, призначений для теоретичного вивчення швартовних пристроїв і формування навичок швартування судна при різних вітрах, припливах і течіях із використанням буксирів і без них. У комплексі «Швартовна станція» окремо обладнано клас-майстерню «Rigging Workshop» для проведення практичних такелажних робіт і теоретичних занять зі структури та призначення різноманітного суднового такелажу.

   На території ХДМА також знаходиться «Пожежний полігон» – приміщення з лабіринтом, в якому відпрацьовуються методи боротьби з пожежами. Даний тренажер дозволяє курсантам набути практичні навички з виявлення пожеж, евакуації, надання першої медичної допомоги постраждалим на судні під час надзвичайної ситуації.

   Очевидно, віртуальна і доповнена реальність дозволяють зімітувати будь-яке середовище і створити умови, які в аудиторії природним шляхом відтворити неможливо. Комплексне застосування інноваційних (віртуально-реальних) технологій робить систему навчання більш гнучкою та дозволяє гейміфікувати навчальний процес, суттєво мотивувати студентів до навчання.

   Хочеться висловити подяку співробітникам Херсонської державної морської академії, завідувачам лабораторій, викладачам за їх працю та організацію пізнавальної екскурсії. Сподіватимемося, що подібних інноваційних закладів вищої освіти в Україні із року в рік ставатиме все більше.

Олексій Воронкін

   

   

   

Голосов пока нет

Ми в соц. мережах

   

Оголошення

Соціальна реклама

Рекламний блок

Статистика